Saturday, September 11, 2010

Winkelen

Kijk Jos en Ria! Ik ben wezen winkelen! Goed he :)



En ik was er al bang voor. Als ik een helm ging kopen en zou ik daarna wat minder voorzichtig fietsen en keihard onderuit gaan. Dat is redelijk gelukt :). Had een van de mountainbike trails genomen hier op de Uetliberg. Conclusie was dat mijn fiets niet geschikt is voor die trails. Heb je toch ook achtervering voor nodig. Het pad hier over de Uetliberg is wel leuk, lekker over smalle paadjes naar beneden crossen. Het is me alleen vaak iets te stijl naar beneden met een wel erg interessante bocht op 't end. Ik heb halverwege maar een ander pad genomen, dat ging me iets beter af. Het liefst zou ik iets hebben wat tussen een wandelpad en zo'n mountainbike trail in zit. Binnenkort maar eens op googlen. Moet vast te vinden zijn :).

En nu tijd om te douchen en pleisters te plakken hehe. En mijn fiets weer goed af te stellen, volgens mij heb ik er wel een jaartje levensduur vanaf gehaald zojuist.

Groeten,

Rik

Sunday, September 5, 2010

Soms moet 't gewoon

Vorige week heb ik dus de treinreis van Zürich naar Lugano gemaakt. Ongeveer halverwege als je uit het raam kijkt zie je iets wat ik niet begrijp. D'r staan twee files aan iedere kant van de Gotthardtunnel. Waarom ga je in hemelsnaam uren in de rij staan om 17 km blinde muur te bekijken? Vooral als er een veel interessanter alternatief is dan dóór de berg: eroverheen.

Afgelopen week bedacht ik mezelf ineens dat ik dat dus wilde gaan doen. Auto huren en rijden maar. Natuurlijk nog als het lekker weer is, de voorspellingen waren nog goed voor dit weekend en daarna werd het slechter. Dus ik ben zaterdagochtend met mijn zak geld naar sixt gegaan en heb om iets leuks gevraagd. Dit werd 't:


Mercedes-Benz R171 SLK 200 Kompressor xD.

Een collega van me heeft veel bergpassen hier al met de motor gedaan, dus die had wel wat tips voor me welke passen ik zeker moest aandoen. Totale route: 330 km, hoogste punt 2436 meter. Verste uitzicht: metertje of 10 -_-' Helaas bleek de weersverwachting niet 100% te kloppen. Nou ja, heb genoeg zon gehad (ben verbrand zo te voelen) en af en toe was de bewolking ook een mooie toevoeging aan het landschap. Met een graadje of 22 in ieder geval goed genoeg voor zonder dak.

Vannochtend ben ik vanuit Zürich vertrokken. Eerst een stukje snelweg (daar is dus echt niks aan met zo'n ding... aan de 120 zit ie zo, daar is ie duidelijk niet voor gemaakt) en daarna via Luzern naar de Brünigpas (1008 m, opwarmertje).

De weg daarna richting de Grimselpas (2165 m.) was bewolkt, maar prachtig om te rijden. Het alpenlandschap is fantastisch (er lag zelfs nog een beetje sneeuw) en het heeft ook wel iets dat er flarden wolken langs de berg omhoog komen. Overigens was er vandaag ook een of andere red bull alpenbrevet evenement gaande, getuigen de grote hoeveelheid brommertjes die probeerden tegen de berg omhoog te komen.



Vanaf de Grimselpas gaat er trouwens een weggetje van ongeveer 1,1 auto breed richting de Oberaarsee. Aan iedere kant van de 'n km of 5 lange weg staat een stoplicht: ieder heel uur kun je heen en ieder half uur kun je terug. Dat was echt lekker rijden. Noot: onderstaande foto's (en eventueel anderere van midden op de weg) zijn gemaakt vanuit de gecontroleerde omgeving van een stilstaande auto. Er was geen kip op de weg daar, dus stilzetten was geen probleem.



De volgende stop was de Furkapas (2436 m.) met als tussenstop hotel belvedere vlak onder de pas. Daar eindigt de Rhônegletscher en je kunt er zelfs even in een in de gletscher uitgehouwen grot lopen. Je komt er wel wat nat uit, overal om je heen is ijs aan het smelten.



Vanaf de Furkapas is het dan weer een klein stukje naar de Gotthardpas (2106 m.). Dat was echt een fantastische rit! Je moet wel zorgen dat je de oude pasroute neemt en níet de nieuwe. De nieuwe loopt redelijk recht, maar de oude slingert zich echt naar beneden. Als je er rijd en de omgeving bekijkt snap je waarom dit de pas is geweest die in het verleden altijd berucht was en onmogelijk leek om overheen te reizen. De oude pas is ook nog niet geasfalteerd, maar bestaat nog uit een soort van kinderkopjes. De galerijen zichtbaar boven in sommige foto's is trouwens de nieuwe pasroute.



Een van de beste redenen trouwens om de oude Gotthardpas te kiezen is dat er niemand rijd. Op de Grimsel en Furka stikt het van de touristen. Je zit constant achter iemand aan die echt niet harder durft dan 12,5 km/h en inhalen is meestal niet echt een optie. Daarnaast zit je ook regelmatig achter bussen en 'n enkele vrachtauto uit het jaar 0 (dat ding was dan weer wel mooi antiek).

Na een korte wandeling kwam ik alleen tot de conclusie dat ik nog een beetje moet oefenen om zo'n ding te parkeren:


't is geen Mercedes-Benz Atego van 12 meter...

De terugweg heb ik niet via de snelweg gedaan. Ik heb gekozen om via Schyz en Zug terug te rijden. Het is een stuk interessanter om de 80-weg te kiezen die zich door het dal onder de snelweg door slingert. Dan kun je tenminste als je een bocht uit komt het gaspedaal weer even planken :). Heerlijk. Heb 'm ook een enkele keer gewoon helemaal stil gezet om te kijken hoe snel de wagen accelereert.

Op de terugweg ook de Axenstrasse genomen. De weg was vooral vroeger bekend om de vele galerijen waar je doorheen rijd. Tegenwoordig is de weg wat verbreed en zijn er nieuwe tunnels aangeleged, maar het is nog steeds een prachtweg om te rijden. De galerijen waar je met de auto niet meer door heen gaat zijn er nog wel, maar voorbestemd voor fietsers. Dus wellicht dat ik nog een keertje terug ga.

Om het af te leren heb ik op de terugweg nog de albispass (791 m.) genomen, vlak bij Zürich. Maar een leuke manier om weer terug in de stad te komen.

En nu ga ik naar bed, ben kapot hehe. Voor meer foto's zie:

http://picasaweb.google.com/rikjongerius/BrunigpasGrimselpasFurkapasGotthardpasMetSLK#

Groeten,

Rik

Wednesday, September 1, 2010

Noord & Zuid

Hallo Nederland!

Het is al weer ff terug dat ik wat geplaatst heb op mijn blog, maar heb er gewoon ff totaal geen tijd voor gehad.

Na de streetparade heb ik een paar dagen gehad om wat 'uit te rusten' op mijn werk. Dat duurde maar even, want vrijdag kwamen mijn ouders en mijn zus Veerle op bezoek in Zürich. De eerste nacht stonden ze op een verschrikkelijk modderige, ongezellige camping. Vooral om het eerste heeft Veerle toen een nacht bij mij op de kamer geslapen op een even verschrikkelijk lek luchtbed wat meegekomen was uit Uden :). In de avond zijn we met z'n tweeën nog even Zürich in gegaan om een Aperol-Spritz te drinken op zowat het duurste terras van de stad (de rest was gesloten ;p)

Omdat het qua bezoek op die manier nog niet voldoende was, besloten Joost en Vera onderweg naar hun vakantie in Zuid-Zwitserland op zaterdag de boel nog even te komen versterken. Samen met mijn ouders en zus hebben we met z'n zessen bij mij gegeten. 's Avonds hebben Joost, Vera en ik en doos bonbons en fles bubbels open getrokken en hebben we vanaf mijn dakterras gekeken naar een ongelofelijke hoeveelheid Thaise lampionnen die boven het meer de lucht in gingen. Prachtig gezicht!

Zondagochtend vertrokken Joost en Vera naar hun definitieve bestemming en ben ik met mijn ouders en zus naar Schaffhaussen gegaan. Vlakbij Schaffhausen is de rheinfall, de grootste waterval van Europa. De rijn stort daar 23 meter naar beneden wat een mooi schouwspel oplevert. Daarna zijn we nog even door Schauffhasen zelf gewandeld.



Maandag en dinsdag moest ik werken. Omdat mijn ouders inmiddels verhuisd waren naar een andere camping tussen IBM en mijn kamer in had ik een prima, gratis restaurantje om de hoek. Woensdag en donderdag had ik vrij genomen zodat we met z'n vieren nog wat konden gaan ondernemen.

De stad Luzern stond voor woensdag op het programma. De altstad is prachtig om te zien, vooral de oudste overdekte houten brug van Europa en de verdedigingsmuur met zijn torens die boven de stad uittorent. De Pilatus Kulm (2128 m.ü.M.) ligt in de buurt van Luzern en daar kun je op met kabelbaan, tandradtreintje of lopend. De keuze viel op het steilste tandrandbaantje van Zwitserland, 48 graden omhoog! Bovenop de berg heb je uitzicht over aan de ene kant de Alpen en aan de andere kant een ogenschijnlijk vlak stuk met in de verte Zürich. Het lijkt vanaf daar plat, maar dat hier op de fiets voelt het toch anders. Samen met mijn vader ben ik naar een van de hogere toppen geklommen en uiteindelijk heb ik zelf de hoogste punt ook nog even opgezocht (35 minuten lopen volgens het bord, maar in mijn tempo was ik toen al op de terugweg).



Donderdag hebben we het rustig aan gedaan, het was een prima dag om nog een fles bubbels open te trekken aan de Zürichsee met een doosje Luxemburgerli.

Vrijdagochtend vertrokken mijn ouders weer richting Nederland en ik richting IBM. De rust op mijn werk was echter van korte duur. Twee van mijn studentcollega's hadden 's avonds hun afscheidsfeest (eentje ging er terug naar München voor zijn studie, de andere is naar Amsterdam vertrokken voor een andere master). Wat er tussen het biertje om half 10 en het Weissbier om half 4 gebeurd is weet ik zelf ook niet meer precies, ik moet de foto's nog nakijken. Het was overigens een prima kroeg (vlakbij Puls 5/Schiffbau, voor de inmiddels ingewijden in Zürich) met een vrij uitgebreide cocktailkaart... In ieder geval een topavond!

En dan lig je om 5 uur in je bed. Om 10 uur schrik je wakker omdat je toch echt de trein van 10:43 naar Lugano moet halen (is niet zo erg als het lijkt, een collega van me had de 6:30 naar Parijs...). Het is een prachtige rit dwars door de Alpen en Gotthardtunnel heen, hij heeft alleen een beetje veel bochten voor een kater :). Het is trouwens wel mooi om met regen en 17 graden te vertrekken uit Zürich, door de Gotthardtunnel te rijden en aan de andere kant de zon en 30 graden tegen te komen.

De reden voor de reis naar Lugano waren Joost en Vera. Ik vond dat ze te kort hier waren geweest, dus ben ik hun maar op gaan zoeken op hun vakantiebestemming. De ouders van Vera hebben een appartement in Vico Morcote, aan de Lago di Lugano. Na aankomst in Lugano hebben zij me eerst Lugano laten zien. Na een zeer interessante autorit door smalle weggetjes (Ria, het was geen wit-met-rode-stippen maar toch erg leuk) hebben we de rest van de dag/avond gechilled in het zwembadje en bij het appartement.



Zondags zijn we naar Bellinzona vertrokken. Vroeger was Bellinzona onderdeel van Italie en het ligt in het dal van de Gottardpas en de San Bernardino pas en was daarom van strategisch belang voor de Italianen. Omdat men bang was voor een invasie vanuit Zwitserland is er een halve Chinese muur in het dal neergezet. De muur sloot het dal hermetisch af en was versterkt met drie kastelen die op niet al te grote afstand van elkaar staan. De geschiedenis leert ons dat het niet hermetisch genoeg was, daar het tegenwoodig wel van Zwitserland is...

De drie kastelen staan tegenwoordig nog net als een stuk van de muur. We hebben de drie kastelen (inclusief prachtige fototentoonstelling van Bellinzona aan het begin van de vorige eeuw) van klein naar groot bezocht en tussendoor over stukken van de muur gelopen.



De trein vertrok jammer genoeg al weer om 20:00 en ik stond enkele uren later in het koude en druilerige Zürich (het is allemaal niet zo erg als het lijkt overigens, het is vandaag en de rest van de week zonnig en 20 graden).

Alsof het nog niet genoeg was ben ik gisteren de gehele avond in het Sihlwald geweest, een bosrijk dal met rivier de Sihl hier in de buurt. De IBM Systems en Storage departments hadden een BBQ georganiseerd voor de werknemers. Ik heb gemerkt dat ze daar heel goed in zijn, het waren echt terechte stukken vlees die op de BBQ gingen (oh, en er waren ook bubbels voor d'r bij). Hoewel het een frisse avond was, was het toch lekker behagelijk naast het kampvuur.

En met het laatste is mijn blog weer bij. Ik heb nu dus het noordelijkste deel (Schaffhausen) en het zuidelijkste deel (Vico Morcote) van Zwitserland gehad. Dus op naar oost en west volgend weekend! Ofzo... ;-).

Groeten!

Rik

Sunday, August 15, 2010

Streetparade

Hey,

Gisteren was hier in Zürich de streetparade. Rond een uur of 1 begon het feest hier. Er waren verschillende podia waar verschillende stijlen dance/trance werd gedraaid. Er trok daarnaast ook een stoet van zo'n 30 'love mobiles' door de straten. Ze deden er ruim 8 uur over om tussen de dansende menigte door te komen. Het principe van zo'n wagen is best eenvoudig. Je neemt een truck met platte oplegger. Zet daar de grootst mogelijke generator op die je kan huren, dat bepaalt dan weer de hoeveelheid speakers die je kwijt kan. De overgebleven ruimte dient opgevuld te worden met mensen en een beetje aankleding :). D'r reed ook een Nederlandse wagen mee en om te zorgen dat we het meest opvielen van allemaal was de muziekkeuze natuurlijk hardstyle. Wat een herrie kwam er uit dat ding hehe.

Verder reed er vanalles mee, van simpele wagens tot piratenschepen. 's middags ben ik zelf eerst even met mijn camera over het terrein gegaan. Zie de foto's voor beeldmateriaal. Rond een uur of 5 ben ik met een paar collega's weer terug gegaan. Toen was het nog drukker en het heeft ook even gekost voor we elkaar gevonden hadden. Het was wel een topavond, het was alleen erg jammer van de regen.



Officiële foto's van de streetparade zijn hier te vinden, foto 16 is interessant...

Verder heb ik de grootste gemene hobby van mijn collega's ook al ontdekt: eten Tot nu toe zijn we wonderbaarlijk vaak uit eten gegaan, waar ik niet zo veel problemen mee heb. Een aantal van mijn collega's zijn Indiërs, dus lekker pittig Indisch/Thais/Chinees eten staat hoog op de lijst.

Ik geloof dat we maandag een Indisch restaurant bezocht hebben (maar dat kan ook een andere dag zijn geweest). Donderdag hebben mijn Indische collega's ons uitgenodig om nog nog meer (dit keer zelggemaakt) Indisch te proeven (lekker!) en mijn twee collega's uit Roemenië hadden van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook nog iets uit de Roemeense keuken klaar te maken. Na mijn verhalen over hutspot en boerenkool zal ik ook eens moeten proberen of ik dat klaar kan maken.

Afgelopen vrijdag was de Thai aan de beurt. Superlekker eten, wellicht iets te pittig voor sommigen. Het mooiste was dat ik goede vrienden ben geworden met de bediening... Ik was de enige die Thais bier 'durfde' te bestellen en dat vond die kerel zo cool dat ie steeds high fives gaf enzo :).

Over vrijdag (de 13e) gesproken, ik mag morgen weer terug naar de UBS. Jeej! De overweldigende hoeveel nieuwe pincodes heeft me eindelijk de das omgedaan. De ATM hier heeft m'n pasje opgegeten. Het was heel stom, eerst in de winkel gewoon met de pas betaald, daarna naar buiten geld uit de muur halen. Verkeerde pincode, ik zou zweren dat ik de goede had, maar ik twijfel aan mezelf.

Op naar IBM morgen, weer terug naar de vier keer koffie met chocola (dat hoort er hier nou eenmaal bij) per dag. Eerst een gesprek met mijn begeleider. Ik heb het eerste software-deel (een stuk microcode in een van de coprocessors) geimplementeerd en getest. Morgen de metingen bespreken en doorspreken hoe we verder gaan.

Groeten,

Rik

Thursday, August 5, 2010

Bezoek!

Grüezi,

Tijd voor een nieuw berichtje. Afgelopen weekend zijn Rianne en Karin op bezoek gekomen. Ze zijn hier een lang weekend gebleven. Donderdagavond aankomen en maandagmiddag weer terug naar Nederland. Helaas moest ik zelf vrijdags en maandags werken, maar zij hebben zich in ieder geval goed beziggehouden met Zürich-West en noord. Zaterdag overdag was de Altstad en Niederdorf aan de beurt. Voor zondag stond een fietstocht van ongeveer 60 km op de planning, dat werden er uiteindelijk bijna 80 inclusief bewust en onbewust omrijden :). We hebben een driekwart rondje Zürichsee gedaan (halverwege is een brug).

De overige tijd hebben we ons vooral vermaakt met zonnen in het park, zwemmen in de Zürichsee, vruchtentaart maken en daarna volledig opeten, champagne wegwerken in het park, slagroom, nog meer zonnen, onszelf verbazen over het 'laffe' uitgaansleven van de Zürichers (of we konden het niet vinden), Luxembourgerli eten, Martini's drinken op een feestje 's avonds in de barfussbar (overdag het Frauenbadi, 's avonds langs het openluchtzwembad midden op de Limmat dansen) terwijl de stad vuurwerk afstak voor de nationale feestdag, eh... en ongetwijfeld nog meer :).

Wellicht dat foto's in dit geval wat meer zeggen dan tekst, dus bij deze. Het was in ieder geval errug gezellig :).



Bij IBM gaat het ook allemaal z'n gangetje. Na wat geruzie met documentatie en specificaties van het platform waarmee ik werk, ben ik nu echt begonnen met het schrijven van nieuwe code. Afhankelijk van hoe dit gaat werken wordt er later bepaald hoe ik de hardware ga ontwerpen en implementeren voor het project.
Voor de geïnteresseerden: ik werk aan een hardwarematige priemgetal-generator. Dat ding bestaat nu alleen in software en het duurt erg lang om priemgetallen van 2048 bit (616 getallen van 0-9 achter elkaar :p) te genereren. Dit moet sneller kunnen en daarom ga ik het in hardware maken. Deze priemgetallen worden gebruikt voor cryptografie en vooral in servers waar veel van deze getallen nodig zijn is het de kunst om ze snel te kunnen genereren.

Met mijn student-collega's kan ik het ook nog steeds goed vinden. Vorige week zijn we met z'n allen uit eten gegaan, eergister stond de film op de agenda (Inception en godzijdank synchroniseren ze hier niks na :p) en morgen gaan we een soort van verrassings-ding organiseren voor een jarige collega. 's Ochtends vroeg op de stoep staan voor we naar IBM gaan, past goed in het rijtje verrassings-bbq en verrassings-housewarming.

Sinds dit weekend heb ik ook eindelijk een eigen fiets hier, dat ding begon ik al aardig te missen. Zaterdagochtend zijn Karin, Rianne en ik eerst even snel naar een tweedehands fietsenmarkt geweest om te kijken of ze wat hadden. Ik had al wat moeite gedaan, maar frames voor lui van 1.91m zijn zeldzaam hier, vooral de goedkope :). Nu heb ik iig een prima mountainbike met frontsuspension en inmiddels voor én achter goede schijfremmen. Dat laatste was nog een verhaal, toen ik dat ding kocht leek ie prima in orde te zijn, alles deed het, schakelen, remmen, etc. Toen ik alleen maandagavond van de berg naar beneden aan het suizen was bleek dat de achterremmen toch wel wat versleten waren. De eerste helft deden ze het prima, de tweede helft naar beneden waren ze op... Das best interessant hehe. Inmiddels vervangen en gisteren naar beneden racen ging zonder problemen ;).

Speciaal voor Maarten ff wat kiekjes:



Tot ziens allemaal!

Groeten,

Rik