Thursday, August 5, 2010

Bezoek!

Grüezi,

Tijd voor een nieuw berichtje. Afgelopen weekend zijn Rianne en Karin op bezoek gekomen. Ze zijn hier een lang weekend gebleven. Donderdagavond aankomen en maandagmiddag weer terug naar Nederland. Helaas moest ik zelf vrijdags en maandags werken, maar zij hebben zich in ieder geval goed beziggehouden met Zürich-West en noord. Zaterdag overdag was de Altstad en Niederdorf aan de beurt. Voor zondag stond een fietstocht van ongeveer 60 km op de planning, dat werden er uiteindelijk bijna 80 inclusief bewust en onbewust omrijden :). We hebben een driekwart rondje Zürichsee gedaan (halverwege is een brug).

De overige tijd hebben we ons vooral vermaakt met zonnen in het park, zwemmen in de Zürichsee, vruchtentaart maken en daarna volledig opeten, champagne wegwerken in het park, slagroom, nog meer zonnen, onszelf verbazen over het 'laffe' uitgaansleven van de Zürichers (of we konden het niet vinden), Luxembourgerli eten, Martini's drinken op een feestje 's avonds in de barfussbar (overdag het Frauenbadi, 's avonds langs het openluchtzwembad midden op de Limmat dansen) terwijl de stad vuurwerk afstak voor de nationale feestdag, eh... en ongetwijfeld nog meer :).

Wellicht dat foto's in dit geval wat meer zeggen dan tekst, dus bij deze. Het was in ieder geval errug gezellig :).



Bij IBM gaat het ook allemaal z'n gangetje. Na wat geruzie met documentatie en specificaties van het platform waarmee ik werk, ben ik nu echt begonnen met het schrijven van nieuwe code. Afhankelijk van hoe dit gaat werken wordt er later bepaald hoe ik de hardware ga ontwerpen en implementeren voor het project.
Voor de geïnteresseerden: ik werk aan een hardwarematige priemgetal-generator. Dat ding bestaat nu alleen in software en het duurt erg lang om priemgetallen van 2048 bit (616 getallen van 0-9 achter elkaar :p) te genereren. Dit moet sneller kunnen en daarom ga ik het in hardware maken. Deze priemgetallen worden gebruikt voor cryptografie en vooral in servers waar veel van deze getallen nodig zijn is het de kunst om ze snel te kunnen genereren.

Met mijn student-collega's kan ik het ook nog steeds goed vinden. Vorige week zijn we met z'n allen uit eten gegaan, eergister stond de film op de agenda (Inception en godzijdank synchroniseren ze hier niks na :p) en morgen gaan we een soort van verrassings-ding organiseren voor een jarige collega. 's Ochtends vroeg op de stoep staan voor we naar IBM gaan, past goed in het rijtje verrassings-bbq en verrassings-housewarming.

Sinds dit weekend heb ik ook eindelijk een eigen fiets hier, dat ding begon ik al aardig te missen. Zaterdagochtend zijn Karin, Rianne en ik eerst even snel naar een tweedehands fietsenmarkt geweest om te kijken of ze wat hadden. Ik had al wat moeite gedaan, maar frames voor lui van 1.91m zijn zeldzaam hier, vooral de goedkope :). Nu heb ik iig een prima mountainbike met frontsuspension en inmiddels voor én achter goede schijfremmen. Dat laatste was nog een verhaal, toen ik dat ding kocht leek ie prima in orde te zijn, alles deed het, schakelen, remmen, etc. Toen ik alleen maandagavond van de berg naar beneden aan het suizen was bleek dat de achterremmen toch wel wat versleten waren. De eerste helft deden ze het prima, de tweede helft naar beneden waren ze op... Das best interessant hehe. Inmiddels vervangen en gisteren naar beneden racen ging zonder problemen ;).

Speciaal voor Maarten ff wat kiekjes:



Tot ziens allemaal!

Groeten,

Rik

5 comments:

  1. Het betere begin van de dag: Champagne drinken en chocoladetaart eten als ontbijt xD.

    ReplyDelete
  2. Heb je per ongeluk zo'n goede fiets gekocht? Da's namelijk best een aardig dingetje... Good busy!
    Succes nog met het afstellen van je fiets :p

    ReplyDelete
  3. Oeoeoe, het is gelukt! Achterderailleur staat perfect (rare tik is eruit). Voor kan nog wat beter, maar ik heb het gevoel alsof ik daarvoor de kabel wat anders moet afstellen. Naar het grootste wiel doet ie niet zonder ff de commandeur vast te houden.

    Maar hij doet het nu prima, ook in de modder xD. Dus, tijd om de was te doen haha.

    Maar top als ik perongeluk een goede fiets heb. Ik dacht alleen 'oe, schijfremmen'. :)

    ReplyDelete
  4. Goooooooooo T-Mobile! Ik krijg net een berichtje "Welkom in Zwitserland"!

    Hoe lang zit ik hier al? Toevallig een maand? :)

    ReplyDelete
  5. Wat een prachtige foto's Rik. Met name die van de Gotthardpas vinden we fantastisch. Ben er ook een keer overheen gegaan ... met een bus van 11 meter lengte dan. Wat hebben we in angst gezeten bij de afdaling. Een ramp als je bedenkt dat het voertuig niet langer mag zijn dan 10 meter.
    Geniet verder van alles wat op je pad komt!

    gerard

    ReplyDelete