Tuesday, March 15, 2011

Rik weer in Zürich

Hela!

Mijn blog is tegen het einde van mijn stage een beetje abrupt afgelopen. Ik had het nogal druk met het schrijven van mijn stageverslag e.d. dat ik er niet meer aan toegekomen ben. Een korte samenvatting van de laatste weken:

- Erg lekkere, uitgebreide kerstlunch bij IBM
- Afscheidsfeestje gehad in 'El Lokal' met mijn collega's
- Ik werd opgehaald door Jos (mijn vader) en voordat we teruggingen naar Nederland hebben we nog een erg mooie rit gemaakt met de Glacier Express. In Andermatt zijn we op de panoramatrein gestapt, waar we lekker gelunched hebben (das niet zo makkelijk als het lijkt, je wijnglas blijft echt niet staan helling op ;-)). Via Chur zijn we naar St. Moritz gegaan waarna we terug gekeerd zijn naar Zürich. Als ik binnenkort tijd heb zal ik daar ook nog eens wat foto's van online zetten.

Daarna volgden 2,5 maand vakantie in Nederland. Veel koffie drinken met je collega's van de ICTheek (tot vervelens toe voor sommigen ;p). Een beetje roeien, verschillende feestjes afgaan etc., in ieder geval veel gezelligheid :).

En nu, na die 2.5 maand ben ik weer terug in Zürich. Bij mijn afscheid werd me een afstudeerplek aangeboden en die heb ik aangenomen. Het had nog wel even wat voeten in de aarde om de opdracht rond te krijgen en uiteindelijk zit ik nu ook bij een andere groep bij IBM. Ik zit nu bij de 'datacenter optimization group' (misschien dat ik nog overweeg mijn opdracht een keer uit te leggen, maar de vorige keer was dat niet zo goed gelukt geloof ik ;)). Mijn collega's kende ik in ieder geval grotendeels al, we zaten toch al regelmatig samen te lunchen.

In Zürich zelf zit ik ook weer in dezelfde kamer, lekker dicht bij Bahnhof Enge en het centrum. Ik heb m'n mountainbike (en helm) uit Nederland meegenomen, dus er kan weer genoeg gefietst worden.

In de twee weken dat ik er nu zit heb ik eigenlijk nog geen moment rust gehad. Bij IBM is het nu vooral lekker aan je literatuuronderzoek werken (jeuj...), maar daarbuiten: verjaardasfeestjes, uit eten gaan en natuurlijk carnavallen! DRIE WEKEN LANG! Stelletje idioten... Het begint hier gewoon tegelijk als in Nederland, maar de katholieken gaan een weekje langer door (altans, het wordt in verschillende steden op een ander moment gevierd, dus als je een beetje reist kun je veel optochten meemaken). En als de katholieken klaar zijn? Dan beginnen volgende week de protestanten! Natuurlijk...

In vergelijking met Nederland is het wel een stuk traditioneler. De optochten bestaan vooral uit groepen boselven, heksen en carnavalsbandjes. Vorige week in Luzern geweest met een groep collega's. Eerst de optocht en daarna gaan de bandjes gewoon een beetje willekeurig op pleintjes muziek staan maken. Gezellige bedoeling, en het feit dat je koffie of thee met een smaakje (alcohol dus :p) kon krijgen doet ook veel goed in de nachtelijke kou.

Afgelopen weekend was de optocht van Zürich aan de beurt. Voor een sfeerimpressie zie:
https://picasaweb.google.com/rikjongerius/GuggenUmzug2011Zurich#



Naderhand ben ik op de trein naar Liestal gestapt. Ik had begrepen dat ze daar nogal een aparte optocht hadden. 's Avonds liep er een grote stoet mensen door de stad met enorme fakkels en karren volgestapeld met hout die ook in de fik stonden. Ik stond echt maar enkele meters van de stoet af, met tussen mij en de karren in nog meer mensen. De hitte was af en toe echt behoorlijk, dat er gewoon geen gewonden vallen bij zoiets...
Maar, het was wel een specatulair gezicht. Vooral als de karren door de Törli gaan, die poort is zo'n 3 meter hoog. De vlammen, metertje of 6-8? Mwah, gewoon veel brandweer die de poort goed nat houden is het motto... Dan fikt 't niet. Nou ja, bekijk de foto's zelf maar:
https://picasaweb.google.com/rikjongerius/Chienbase2011Liestal#


Voor & Tijdens, Na-foto's heb ik niet :).

Zo, dat was weer een updateje voor voorlopig. Wanneer de volgende komt zien we nog wel.

In ieder geval groeten uit Zürich!

Rik

1 comment:

  1. Ha Rik!

    Wat leuk om je blog weer te lezen! Inderdaad, indrukwekkende carnavalsfoto's. Bijzonder, carnaval uitgesmeerd over drie weken en herinnerend aan de verzuiling in Nederland van zoveel jaren terug.
    Als ik de foto's van Zürich zie, krijg ik echt veel zin om begin mei weer een weekje bij jou in die mooie stad door te brengen.
    Ik zie uit naar je volgende blog!

    Kussen uit Uden,
    Jos en Ria

    ReplyDelete