Tuesday, April 12, 2011

Sächsilüüte

Hey allemaal!

Het is weer eens tijd voor een updateje. De vorige keer ben ik geëindigd met optochten en vuur, dat gaat bij deze post weer gebeuren :).

Ik ben inmiddels een goede anderhalve maand bezig met mijn afstuderen. De opdracht bevalt me nog steeds erg goed, al is het wel stevig doorwerken. Iedere week uitgebreid overleg met mijn begeleider en het loopt lekker. Vorige week nog een conference call gehad met mijn professor in Eindhoven en begeleider hier), duurde ongeveer twee uur... En dat was in dit geval best positief, het was een constructief gesprek en we hebben goede discussies gehad over mijn werk.

Wat ik daarnaast ook erg interessant vind, is dat er ook een aantal kleinere research-projecten lopen waar ik zo af en toe aan meehelp. Eens per week hebben mijn begeleider, een andere collega en ik sowieso een meeting waarin we het of over ons eigen werk of over die kleinere projecten hebben.

Na het carnaval heb ik het redelijk rustig gehad. Het is hier ook alweer een paar weekjes lekker weer en ik heb mijn fiets weer een paar keer voor de dag gehaald. Heb een paar plekken in de buurt gevonden waar je prima kunt mountainbiken. De langste afstand tot nu toe was afgelopen weekend: 75 km, rondje Zürichsee, alleen dit keer niet langs het water maar over de heuvelrug. Meer uitzicht, meer heuvels, meer spierpijn ;-).
Overigens was dat ook meteen mijn duurste rondje fietsen tot nu toe: 30 CHF, het is me gelukt. De eerste buitenlandse verkeersboete op de fiets is binnen. De bebording is af en toe wat onduidelijk en dit was blijkbaar toch echt een wandelpad.

Dit weekend ben ik ook voor het eerst gaan roeien op het meer hier. Ik had contact opgenomen met iemand van de roeivereniging of hij me verder kon helpen, kreeg meteen een uitnodiging om te komen roeien en dan zou hij alles uitleggen. Zo gezegd, afgelopen zaterdag stond ik om 7 uur 's ochtends omgekleed aan de waterkant. Lekker vroeg, maar dan zijn er geen lijn/motorboten op het meer. We hebben met z'n tweeën een stuk in de 2- geroeid. Ondanks dat het zo vroeg was wel lekker, opkomend zonnetje d'r bij. Prima ;). Binnenkort een roeivereniging kiezen en dan wat vaker het water op.

Tussendoor zijn er natuurlijk her en der nog wat feestjes, borrels of pakken we gewoon lekker een terrasje 's avonds. De openlucht-zwembad-barren zijn 's avonds ook weer open bij lekker weer, het lijkt inmiddels wel zomer hier (kun je ook wel zien aan mijn armen trouwens haha, lekker kleurtje, dat rood... :p).

Gisteren was ook weer een erg bijzondere dag. Het was hier een nationale feestdag: Sächselüüte. Oftewel, het feest van de lente. Goed voor een half dagje vrij en eens kijken hoe dat gevierd wordt.

Het begint allemaal om 3 uur met een stoet van alle gildes uit de stad en uit de omgeving (gildes gaan hier niet noodzakelijk per ambacht). Das eigenlijk gewoon een veel te grote groep mensen die het allemaal veel te serieus neemt en het carnaval naar een nieuw niveau brengt. Nee, het hele gilde-gebeuren is hier nog erg groot en wordt erg belangrijk geacht. Je kunt er ook niet zomaar bij, lidmaatschap kun je erven of je kunt jezelf voor veel te veel geld inkopen. Uiteindelijk mag je dan een keer per jaar trots door de straten lopen ofzo, geen idee of het verder nog nut heeft :). Maar goed, zo'n optocht is leuk voor 30 minuten, 3 uur is een beetje veel.

En het album: https://picasaweb.google.com/rikjongerius/Sachsiluute2011Umzug#

Na de optocht begint overigens het betere deel: de böögg, het opblazen van de sneeuwpop om de lente in te luiden. Je neemt een brandstapel en een 'sneeuwpop' gemaakt van een of ander plastic, en je stopt 'm vol met explosieven. Ik citeer: ' In seinem Körper sind 60 Schweizerkracher, 30 Kanonenkracher und 20 Donnerschläge versteckt und machen ihn hochexplosiv'. Terwijl de brandstapel brandt, rijdt de cavalerie uit de parade rondjes om de brandstapel en is het wachten tot het vuur de pop bereikt. Dat geeft inderdaad een prima knal. Hoe sneller de pop ontploft, hoe beter de zomer wordt. 12 minuten, dit keer. Net als vorig jaar en als ik me die zomer kan herinneren... Mwah, het kan beter ;-).

Album: https://picasaweb.google.com/rikjongerius/Sachsiluute2011Boogg#

Na de plof is het wachten tot alle gildelieden weg zijn en dan is het tijd om te BBQ'en. De politie opent de hekken en studerend Zürich rent naar die immense brandstapel en gaat er met z'n allen omheen zitten. De echte diehards nemen daarna een schop met verlengde steel en proberen het smeulende hout uit het vuur te scheppen zodat er op gebarbecued kan worden. Weer zo'n momentje dat je je afvraagt waarom er geen gewonden vallen als er iemand met een schep hete kolen langs je afloopt.

Helaas wisten wij het BBQ-deel een beetje te laat, dus we hadden geen vlees of barbecue. Wij zijn dus met z'n vieren in een restaurantje en later op een terrasje neergestreken. Ook best prima, de blaaskapellen uit de optocht liepen nog de hele avond door de stad om muziek te maken op de pleintjes.

En dat was het einde van gisterenavond, vandaag weer naar IBM.
Nu dit berichtje afmaken, meer volgt later!

Groeten,

Rik



1 comment:

  1. Ha Rik!

    Leuk weer het een en ander te lezen! We hopen dat je gauw een roeivereniging hebt gevonden. En die rooie armpjes? Insmeren!!!
    Jos en ik verheugen ons op zaterdag. Dan komen we naar je toe met Hollandse asperges, stroopwafels, haring, peperkoek en witte trappist. En met héél veel zin om bij jou in de buurt, in Ottenbach, een weekje door te brengen.
    Tot zaterdagavond!
    Dikke kussen uit Uden!
    Ria en Jos

    ReplyDelete